Sunday, October 31

akhir oktober.

salam people.

esok masuk bulan baru! esok aku pegi practicum kat sekolah mana entah. partner kali ni incik azman. baru beberapa hari lepas tegur dia, sebab lama x sembang. sekali tengok jadi partner pulak untuk practicum ni. hoho.

semalam tido lambat. lepas subuh sebab baca novel. ngeh! lama gila x feeling2 baca novel. semalam bosan lepas abis exam x tau mau buat apa, aku pegi baca novel. semalam jgk janji dengan ameng & daus mau keluar jalan2 cari barang kat town. janji kul 1030 pg.

tapi standard lah, janji 1030, 1030 baru mau bgun besiap. haha. sekali sampai town, frust sikit. aku xtaw pulak kedai tutup hari ahad. uhuks. tapi boleh tahan banyak kedai jugaklah kitorang masuk.

daus belanja bubble tea. huah! mau balik kk pegi sana yoyo. my favoritas klu kat yoyo (kedai menjual milk tea di kk), is crystal. yang lain2 aku jarang try. hahaha. nda sabar mau balik kk!!! klu kat LD ada BB Ice. ntah masih ada lagi ka kedai tu. hehe. lama gila x pegi. klu kat kuching, selalu pegi kat waterfront. peh. murah dan terbaek :)

sebab xda benda nk story, meh aku bagitau aku beli apa tadi. haha. memang tak perlu nk canang satu dunia, tapi aku nak jugak :P

tadi beli buku comel, “friends –snake & lizard” pastu beli magazine incik zakri. lepas tu beli coklat coklat coklat coklat utk bawa balik!

sekian. salam mesra (macam penutup berita perdana kat tv kan?)



 
bye october, jumpa lagi tahun depan insyaAllah.

MAHU ROADTRIP LAGI~ MAHU MAHU MAHU! :P

Saturday, October 30

‘sakkai’nya perasaan ini.

countdown mau balik kotakinabalu lagi teruja dari countdown masa mula2 mau fly pegi NZ dulu. huah! debaran mcm debaran sehati berdansa wey! haha. tidak senang duduk. fikir mau beli apa, mau pakai baju apa, mau buat apa bila sampai nanti. oh heaven!

beberapa hari ni aku terbayang bila aku sampai mesia, aku tengok dunia sungguh warna warni. mesti ramai orang pakai baju yg kaler dia striking, colourful, hijau, biru, kuning, pink, merah, dengan awek2 lagi pakai shawl macam2 corak, macam2 design, pehhhh! hahaha. sungguh indah saujana mata memandang. kat sini ada berapa colour jek. hitam, putih, cream, grey, merah, atau peach2 sikit. dang! tak happening lah wey. kamon lah! kata oversea~~

huahuahuahua! aku tak sabar. eh. lebih2 pulak. rilek suddeyyy~ packing pun belom~




p/s: sakkai itu semacam jakun ;)

exam kata pergi. sapa pulak kata mari?

sekian. exam sudah habis. boleh dating! jom.

Friday, October 29

tutorial tweetdeck part II

ada lagi yang anda boleh buat dgn tweetdeck ni.  sila rujuk gambar. aku malas dah nak type! hahaha

         13 14 15 16  17 bila aku click kat bwh prof pic Yien Amoy (for example), dia ada tunjuk 5 comments kan? click situ, korang BOLEH POST COMMENT JGK!

jadi mcm gambar di bawah ni. 

18

ok! selamat ber-tweetdeck! kalau tak faham roger aku! kalau boleh roger aku lepas jam 530 esok. aku busy hari ni. bye!

:P

tutorial :: tweetdeck

salam. ini untuk bya! dan kawan2 yg lain. susah aku nk explain. aku tunjuk kat belog la okeh? (adoih bya! aku ada killer paper esokkk!)

1

ini sample tweetdeck aku. main window. ok. ini yang basic la. skrg aku mau tunjuk cara untuk link twitter+tweetdeck+fb.

6 pegi click setting kat atas sudut kanan tu.

7

click “accounts” > add new account

8

click facebook. lepas tu bagi password! dia akan connect la tu nanti. ehee :)

ok, now, mari ajar add column kat tweetdeck pulak! tweetdeck aku ada DUA COLUMNS kan skrg?

  1. mentions (bila korang mention aku, akan keluar kat column ni lah)
  2. all friends (ni semua lah~)

10

kalau nak tambah column sampai seribujuta pun boleh! korang click kat simbol tmbah tu, untuk ADD COLUMN.

9

dia akan keluar mcm ni

11

using account > fb
add column > pilih lah yg mn korang nak. aku buat group. sbb aku xnak semak sgt dgn noti kat tweetdeck aku nnti.

korang explore2 lah ye!

pastu, bila da tambah column, tweetdeck aku jadi mcm ni.

12

ok, skrg aku tunjuk macam mana nk post KE facebook DARI tweetdeck. okeh?

korang tgk gmbar bawah ni okeh?

4

perasan tak column kecik kat atas tu? bila aku move cursor aku pegi “twitter” tu, dia keluar “post from atiqahruhaizad: YES” dan dia ada colour kan? yang fb sebelah tu black & white kan?

5
maksudnya, kalau aku type something, dia akan post ke TWITTER SAHAJA! dan TIDAK akan post ke fb.

tapi bila aku click link untuk fb aku, dia akan jadi mcm ni. maksudnya?? anything yg aku type akan keluar kat dua2 tempat (twitter & fb)
  3

so, kat fb akan keluar mcm ni! hehu~2

hantu jari suda tidak rasuk saya kah?

salam people!

mesti kamu hairan kenapa saya macam tidak kena rasuk hantu jari suda kan? sebenarnya saya tidak update sebab saya kena rasuk hantu katil pulak! hahahahaha.

betul nih. musim-musim exam begini makin menjadi2 pulak tu hantu katil. xpa. sekarang saya suda baca ayat kursi, mudah-mudahan tidak di rasuk lagi hari ini. tinggal hari ini seja pun untuk study! oh tolongggg. semoga ilmu meresap dengan jayanya hari ini.


 

doakan saya wahai kesayangans!









sy rindu bf sy. uhuks. bye. http://www.smileycodes.info

Wednesday, October 27

umpama

you cakap jangan fikir sangat pasal you,

sama macam

i cakap, sila berhenti merokok esok.

susah kan? neyh!







hoi. sakit apa ber i-i-you-you ni??

p/s: alah you, merokok2 pun~ bibir you x hitam, malah ada org ckp sexy lagi kan? HAKHAK! dem.

Tuesday, October 26

menulis dengan penuh perasaan.

rindu. rindu gila. rindu yang tiada orang faham. rindu bah saya. sampai menangis2 rindu. rindu tauk. rindu gila. rindu









sekian, slm rindu.
-yg rindu-

merah!! merah!!

hati2. bakal sakit mata :P

 

aku x boleh tidur (lagi), sebab aku tido pukul 10pm, dan aku bangun dalam pukul 4am td. aku try untuk tidur tapi x boleh jgk. tetiba aku rasa daripada aku buang masa baek aku baca novel. aku baca 1 chapter, aku tetiba rasa aku nk pegi baking. hahahaha. gilah! x logik okeh. x pasal2 bangun housemates aku. pastu nanti sorang2 bangun gelakkan aku sebab pepagi buta dan menggila kat dapur. soooo not me!

tp siyesly, rasa nak pegi dapur skrg jgkkkkkk! (senget =.=”)
dan sebab tu aku rasa baek aku control nafsu dengen membeloggg! haha.

sblum tu, mari cerita pasal hari isnin dulu, mahu dengar? ayokkkk! :p

ok, baaaanyak sangat janji aku untuk hari isnin. aku janji dengan AK mau pegi unipol (gym) untuk join dorg main volley. ingat mau pegi lah main, sebab lama gila x pegi main. adoih. kalaulah unipol dekat sikit, mesti aku pegi jgk. lepas tu aku janji jgk mau keluar dgn ameng. pegi town.

dan! bila tiba pagi isnin, AK call aku 835 pagi. aku tido lagi. tapi aku angkat jgk dan menjawab panggilan beliau dengan mengontrol suara supaya tidak sexy! ahaks! :P:P:P:P:P
AK suh bersiap! aku tanak pegi. hahahahaha. sekelip mata je aku cancel. ngeng. then, aku terbangun aku ingat nk msg ameng tanya pukul berapa nk gerak tp aku larat. tbgun lagi. ingat nk msg lagi. tp rupanya aku x msg2 pun =.=”

tetiba ameng msg aku (x ingat pukul brapa), tapi suh aku bgun bersiap. aku ckp baru bgun nk mandi. tapi aku sambung tido. hahahahaha. lepas tu aku tgk msg ameng ada lagi. matilah aku. hahaha. dekat pukul 12 jgk baru aku bgun mandi. heeeeee! sorry cik.

WAIT, APA KEJADAH AKU CERITA PASAL AKU TIDO BANGUN TIDO BANGUN??

aku sbnarnya nak tunjuk aku beli barang ni. hahahaha. aku heksaited wohh! maybe sebab mereka merahhh. mungkin jugak sebab aku x pernah ada rasa teruja untuk membeli barang2 sebegini.

IMG_7840  Tara!!! hahaha. measuring cup, measuring spoon & bla3. hahah. macam ibu2! oh tidakkkkk~ ekekekeke~

IMG_7841

dan mari lihat lagi beberapa gambar yang tiada kaitan langsung pun dengan korang! hahaha

IMG_7831     IMG_7833
IMG_7836itu cik birthday girl. wihuuuuuuuuu!!

IMG_7829 
ini pulak gambar aku ambil semalam. merah gila kentang kan? skrg aku nak handbag merah gila & kuning gila (random giler haha! =.=”)

dan untuk gambar penutup. mari kita baca ni. aku pn x baca abis lagi. aku snap je tadik. eheks.

IMG_7838

p/s: adakah aku akan terus ke dapur selepas ini. ada aku akan terus ke dreamland? entah.

p/s/s: aku ada misi lagi. ramai gila misi aku kan? =.=”

Sunday, October 24

ignore all the words and sentences, except the “p/s” ;)

salam readers!

hari ni aku bangun lambat sebab aku tidur dalam pukul 6 or 7 am. hehe. sms dengan incik ym yang lepak sampai lewat malam lepas main futsal =.=”

bangun terus baca buku. sebab nawaitu memang mau habiskan novel tu hari ni jugak. tengah baca novel tu, aku tetido lagi. hahahaha. lepas tu sambung baca lagi. kemudian bangun makan, makan cheesecake! kemudian makan makan dan makan lagi. aku makan banyak hari ni.

oh, lepas makan-makan tu aku masuk bilik, aku tengok internet da ok. aku terus book tiket balik mesia. ngeh ngeh ngeh. rasa lega sikit lepas book tiket. x payah mau fikir2 lagi.

lepas dah berjaya abiskan novel tu lebih kurang 9 mlm, baru aku online.

tetiba sekarang aku rasa kosong. huhu.





riby(012)Tanjung Aru will surely miss us

 
bye.

p/s: nak kawin!

Saturday, October 23

hari tidak-layan-saya-sedunia datang lagi.

kenapa hari ni semua yang saya excited mengadu dgn kwn baik sy tidak mendapat sambutan yang memberangsangkan. i feel unwanted. sobs. penat suda ka semua orang layan saya mengada2?

:(

*updated*

kawan baik itu cakap saya sensitif betul sekarang. dia jadi serba salah. terus dia off chat dia.

seeeeee. saya yang nda sedar salah sendiri rupanya.

tapi. saya tengah hyper2 happy2 (mungkin teruja bikin kek semalam) tapi dia hambar2 melayan. itulah terus turun meter happy sy.

bukan sy sengaja. nda pa lah. bye

cuppies pelangi cinta :p

ok now! mari kita buat rainbow cupcakes pulak. aku sebenarnya buat yang instant! hahahahahahaha. jgn bgtaw orang. nnti kurang hebatlah nampaknya. wakakakak!

*lupakan semua tu.

ok. first, sila sediakan bahan2 yang sepatutnya. aku dah buat list untuk beli barang2 cuppies ni. termasuk icing dia skali. tapi. bila aku sampai New World (supermarket), aku nampak tepung instant yang lengkap dgn vanila icing, dan cupcakes liner percuma. ehe. aku ambil lah menda tu.

dan ingredients lain yg kita perlukan adalah

  • food colouring: merah, biru, kuning, hijau.
  • 60g butter utk cupcakes, 80g butter utk icing, 2 biji telur, 2/3 cup susu

cara2 untuk membuat cake tu, ada di belakang kotak! hahahaha. jadi x payah aku nk susah2 google lagi :P

tepung tu hanya perlu tambah susu 2/3 (duapertiga) cup + butter 60g + telur 2 biji.
mix dengan guna kelajuan yang paling rendah selama 30s atau sehingga rata. kemudian guna kelajuan maksima lebih kurang 3 min. (aku buat entah berapa minit haha. tapi agak2 sampai dia cun dan gebu. ahaks!)

eh. eh. senangnya buat! haha. ok.

kemudian, korang masukkan adunan tadi ke dalam beberapa bekas yang berasingan untuk di warnakan! this is the most exciting part. hahahaha

IMG_7783
seperti ini!
p/s: untuk warna oren, sila campurkan warna merah dan kuning. untuk dapatkan warna ungu pulak, campurkan merah dan biru. ehehehehehe! selamat bermain2 dgn warna!

ok, seterusnya. korang masukkan satu sudu warna purple, diikuti warna biru, hijau, kuning, oren, dan merah! masuk sikit2 kasi dia berlapis2.

part ni menguji kesabaran jugak ye. hatttuiiiyyy. nasib baik aku ada ramai crew. haha

ok. dalam masa korang buat lapisan-lapisan cinta tu. sila panaskan oven. 180c.

IMG_7788
bila dah siap. masukkan dalam oven pada suhu 180c. tunggu sehingga 20 minit! wihuuu. nanti dia siaplah. untuk pastikan dia suda masak, korang cucuk guna toothpick dan kalau tiada kek yang melekat pada toothpick itu, masaklahhhh suda! ehee :)

IMG_7794
ni belum masak lagi, tapi aku dah excited bertenggek depan oven. haha

IMG_7795
dah siap!!

ok, mari buat icing pula. icing instant yang datang bersama pack kegembiraan (yg aku beli tu), hanya perlu ditambah dengan 80g butter. kalau korang rasa terlalu pekat, tambah sedikit susu.

tunggu cuppies tu sejuk. dan boleh lah meletakkan icing di atasnya. icing boleh juga diwarnakan ikut suka hati anda. kan dah banyak perwarna tadi. ha. boleh lah merajinkan diri mewarna!

inilah cuppies selekeh yang dihasilkan!!!

IMG_7800
khas untuk yanie! ehehehehe. walaupun birthday dia 18hb hari tu, sorry lah baru dapat elaun baru ada duit untuk buat cake. hahahaha. miskin! miskin!

tengok dalam dia pulak! the very the rainbow lahhh! :P

IMG_7816 IMG_7822
IMG_7817

hoyeahhh! satu kebanggan untuk saya.

oh untuk decoration atas tu, saya gunakan ini!
IMG_7792

:)

nanti korang try lah buat! seronotttt! :P

ting ting ting ting! alexanderrr! (edisi dari dapur cik riby)

puan-puan! kali ni, “dari dapur cik riby” akan menunjukkan cara-cara membuat makanan TIDAK sihat kepada you all! xkan lah asyik nak maka yang sihat2 je kan? lagi pun~ makanan yang sihat2 ni selalu nya tak sedap! ahahahaha. ye la, kurang gula, kurang minyak, kurang lemak. euwh! the very the tasteless i tell you!

ahaks.

ok. seperti yang dijanjikan semalam. hari ni nak buat entry tunjuk my first cupcakes yang berjaya dibelasah semalam. oh, sebelum tu jugak. untuk membuat semuanya lebih saspen, kita lambatkan sedikit penceritaan rainbow cupcakes tu. jeng jeng jeng~ ahahahahaha (bagi aku penampau sikit. wakakaka gedik lebih. W~)

hari tu, masa birthday aku. syikin (mmg nama sebenar) suh aku dtg rumah dia nk buat cheese cake untuk aku! wiheeee. sapa x suka ciskek, rite? aku pun ckp kat dia, jgn buat dulu. kt buat sesama. haaa. amek peluang lah nk belajar buat cake kan? erk. aku xda resepi. lupa nk ambil dr syikin. nnti bila aku nk buat baru aku mintak ok. tapi aku bnyk gambar. meh aku tunjuk cara2 membuat cheese cake ala-ala kamus bergambar! hahahaha

IMG_7751IMG_7752 
1. untuk buat base ciskek tu, cairkan butter. dan hancurkan biskut. kalau nak senang, blender saja!
IMG_7753 IMG_7755
2. bila butter tu dah cair, tuangkan kat biskut yang telah dikisar (ahahaha. skema). kemudian gaul hingga rata. lepas tu masukkan dlm bakin pan. ratakan guna buldozer yang sesuai. eheks.

3. kemudian masukkan dalam peti sejuk, supaya molekul2 biskut tu melekat dan bersatu padu!

4. sementara tu, meh kita buat sauce untuk atas dia pulak.

cara2: amek satu tin buah strawberry (beli strawberry yg dlm tin suddeyy). kemudian, campurkan beberapa sudu gula, dan gaulkan atas api yang sederhana. sampailah dia pekat dan merah! bila korang rasa dah cukup pekat, matikan api, masukkan satu sudu teh butter. gaulkan! hoyeah. ni yg dah pekat.
IMG_7761

5. mari buat cheesecake!

IMG_7760 IMG_7765
asingkan putih & kuning telur. dan kita perlukan cream cheese. 500g! yang dlm gambar ni 250g. jadi, sila beli dua bijik cream cheese. ehee.

IMG_7766 IMG_7767
masukkan telur sedikit demi sedikit.

IMG_7768 IMG_7763
oh. kita juga perlukan lemon & limau. terpulanglah, korang nk limau ke, oren ke, lemon ke, ikut suka okeh! tapi dua bijik lemon, atau dua bijik oren, atau sebiji limau, sebiji oren pun cun saja :)
gambar yang mcm buih2 cinta tu adalah putih telur yang dipukul sehingga kembang. masukkan dalam adunan juga.

IMG_7771IMG_7772 TARAAAA! siap! heee. the very the delicious i tell you!

p/s: banyak lagi bahan2 yang sepatutnya dimasukkan semasa membuat kek ni sebenarnya. tapi xda dalam gambar. nnti aku bagi resepi betul2 okeh?

antara bahan2 yg aku ingat: esen vanila, sour cream, gula, bla3.. haha. nnti aku bagi!

koranggggg!!!

aku buat cupcakes!! first time!! hahahahaha. walaupun selekeh, tp aku heksaited!!

lagi satuuuu. cuppies aku kaler rainbow! yak ampun cumil. hahaha.

esok aku cita & upload gmbar sekali. aku penat lah. penat. kaki aku penat heeeeee! tapi aku seronot! *wink*

korang tengok gambar palsu ihsan encik google dulu hokey. mesti heksaited mcm aku jgk taw! taw!

rainbow_cupcakes

hahaha. heksaited mau bgtaw incik ym. yuck yuck. bwuek bwuek! :P




NITE PEOPLEEEE!!!