Showing posts with label autumn escape. Show all posts
Showing posts with label autumn escape. Show all posts

Tuesday, May 17

autumn escape: day 5! haha

first of all, sorry for the delay! eceh eceh. macam ada seja orang perasan day 5 autumn escape ku tiada.

jaddey begini ceritanya… hari ke 5, iaitu hari terakhir, kami pusing-pusing di sekitar christchurch seja dan kemudian balik ke dunedin via oamaru. perjalanan balik lebih kurang 6 jam jugak :)

jnn.

so, destinasi pertama hari tu ialah riccarton mall (kot!). masa sampai situ rasa macam balik mesia sebab shopping mall dia macam best, eh mcm mesia lah yang pentingnya. FYI, shopping mall sini tak semeriah di mesia. kecil-kecil belaka hahaha. boo nz :P lepas lunch singgah dress mart tapi i bought nothing sebab i miskin. oh, tedah~

christchurch was once one of my fav places. the very first time i went to chch (last winter), i fell in love with that beautiful  place immediately. shopping souvenir sangat terbaek di sana, sangat murah, tempat lawa, tempat shopping pun banyak. makan pun banyak halal. seronok.

tapi sekarang bila sampai chch, sangat menyedihkan. hurm, lepas earthquake hari tu, banyak bangunan runtuh =(
pastu nda boleh masuk kawasan town, semua tutup. SEMUA! nda da sorang pun boleh masuk. kesian dorang kan, mesti ada yang homeless, jobless, town tu besar gila kot. kalau tutup macam mana orang mau keja? sedih sikit masa pusing-pusing hari tu.

DSC_8615

DSC_8638DSC_8640DSC_8643DSC_8646DSC_8647DSC_8649

those are the photos yang i sempat captured dari dalam kereta. sedih tak sedih tak? sedih kannnn Y_Y

ok. hari tu jugak aku ajak dorang pegi University of Canterbury. saja mau pegi. selama pegi chch nda pernah lagi aku sampai uni ni. eheks. mau ambil gambar di batu belah batu bertangkup seja pun. lagipun ini bakal university ipar aku (wahahah bf adik saia). jadi semangatlah mau mengumpau sama iyan, saya suda sampai uni itu. eheks.

DSC_8586

DSC_8602

DSC_8598

then, kitorang pegi beach juge. entah beach apa tu. sebab kami pun bosan jugak, nda tau mau buat apa di chch tu. bah, mari ke beach pulak. tehee!!

DSC_8663

DSC_8678DSC_8701

si gemok.

errr. dan kami pun balik ke dunedin yang sejuk membeku. disambut dengan 4’c! tapi sejuk macam mana pun, dunedin tetap terchenta. wakaka tiba-tiba ku mempoyo. byelah!

 

ok. pengembaraan tamat. terima kasih kerana memilih penerbangan ini :P

 

ini entry melawat chch tahun lepas

Wednesday, May 4

autumn escape: day 4

pfft. update pukal nih.

hari keempat, plannya dari Nelson ke Christchurch. nda banyak buat benda pun hari keempat ni sebab masa habis diperjalanan seja. dan kami pun miskin, so jalan seja la. kalau ada tempat cantek, stop, ambil gambar, sambung jalan.

kjnflh

perjalanan berliku-liku. macam ular, sangat memeningkan jugak. ramai yang kecundang dalam perjalanan. tidur memanjang. hehe. sepanjang perjalanan, ternampak banyak kambing biri-biri dan lembu-lembu fernleaf. HAHA.

DSC_8280

singgah sekejap di beach apa entah untuk ambil gambar =)

DSC_8309

urgh! tudung membooolat! =_=”

DSC_8336

dan singgah jugak di satu lookout point.

gambar di bawah ni pulak tempat kitorang stop untuk lunch. rasa macam di arizona. (arizona tu di mana pun aku x tau, tapi bila sampai sini terus feeling2 macam tu. wth? LOL)

DSC_8464

DSC_8471

TIBA-TIBA…

eh? da sampai christchurch! hahahaha. ok. sampai chch terus pigi makan, dan cari campsite lagi macam biasa! yuhuuu. itu seja untuk hari keempat =)

 

toodles!

autumn escape: day 3

salam and hi people. sorry semalam skip blogging untuk day 3. hari ni baru mau qada. so, update pukal lah hari ni ye. hekhek. semalam busy sikit. siang pegi main badminton. lama gila nda pegi UNIPOL dan bersukan-sukan. alhamdulillah. alhamdulillah hari semalam baek-baek saja. petang pulak lepak rumah kawan-kawan kat Harbour Terrace. cerita pasal kawan-kawan, lepas soploh hari cuti rasa rindu gila! hahaha. lepas jak test hari isnin tu, dorang budak-budak tu lepak rumah aku. memang happening gila. silap-silap kena bomb dengan jiran sebab bising sangat ketawa suka hati. masing-masing cerita pasal roadtrip masing-masing, cerita gossip sana sini. best best =)

okaylah, meh kita balik pada cerita hari ketiga roadtrip aku pulak. hari ke-3 aku bagi nama ‘Hari Glacier Sedunia’. sebab kitorang pegi dua glacier dalam hari tu. roughly, perjalanan hari ketiga adalah macam dalam map bawah ni. (from F to G)

dgin

ok. hari ketiga jugak. aku dengan syikin jadi princesses. haha. sebab bangun-bangun jak terus pegi mandi dan makan. budak-budak lelaki tu yang siapkan breakfast, khemas khemah, dan seperti biasa, tolong lipat sleeping bag aku. hoho. terbaekkk lah *sebak* Smile with tongue out

DSC_7919

DSC_7933

holiday park kitorang untuk malam tu. paling the-bestest XD

so, pagi-pagi lepas breakfast, kitorang pegi fox glacier. dekat seja dari tempat kitorang stay malam sebelum tu. mahu tengok glacier ni kena jalan jauh sikit. er, dalam 30minit pegi balik mungkin?

DSC_7938

DSC_7968

nampak tak yang putih2 antara dua bukit/gunung tu? ha, itulah glaciernya. bongkah2 ais yang besarrrr dan banyak. nampak macam dekat, tapi sebenarnya memenatkan jugak berjalan jauh untuk ke sono~

DSC_8012

the hills and mountains are HUGEEEEE! terkagum melihat kebesaran Allah dan ciptaanNya T__T

so, next, kitorang pegi satu lagi glacier yang berdekatan. Franz Josef Glacier. glacier yang satu lagi ni sangat cantekkk jugak. tapi lagi jauh untuk didaki. haha. so, kitorang x pegi dekat lah. capek dehhh guwe!

DSC_8106

NEXT! perjalanan diteruskan. we’re heading to NELSON. selain ke glacier, hari ketiga ni nda banyak activity lain sebab masa habis dalam perjalanan seja. jauh tu mau pegi nelson. tapi kitorang ada berhenti di satu lake yang canteks untuk lunch.

Lake Ianthe. Satu lake yang perfecto. uhuks. cuaca pun cantek. matahari memancar terik sampaikan ada glitter-glitter dipermukaan air. uhuks sebaknyaaaa Y__Y (lol, sikit2 mau sebak)

DSC_8144

DSC_8172

ada batu besar untuk layan blues Smile with tongue out (heish, kenapa emoticon ni juling)

DSC_8200

ada jeti yang cool untuk layan blues lagi Smile with tongue outSmile with tongue out

DSC_8228

dan ada kawan-kawan yang super cool untuk ‘photoshoot’ yang mengada-ngada sikit Smile with tongue outSmile with tongue outSmile with tongue out hakhak!

aku sangat jatuh cinta dengan tempat ni. berangan mahu seketul rumah comel di situ =)

lepas rehat kejap, dan driver pun tidur kejap, kami teruskan perjalanan ke nelson. dan otw tu singgah di satu pekan yang sangat sunyi. at first, aku macam rasa best tempat tu. macam dalam novel omputeh yang dolu-dolu. small, quiet town. tapi, dorang budak-budak ni rasa tempat tu scary semacam. macam saiko sikit. sebab sunyi gila. dalam town tu ada beberapa orang seja lepak depan kedai-kedai. HAHA. aku pun seram jugaklah. public toilet pun seram grrr.

DSC_8237 DSC_8236

BNZ = BANK! style kan? old school.

DSC_8239

dan pekan ni macam bersejarah sikit, sebab…. ha, tengok gambar bawah ni

DSC_8234

kitorang sampai Nelson dalam pukul 9 mlm mcm tu kalau nda silap. pastu kitorang call lah satu campsite ni. sekali sampai, terkejut bila tengok ia adalah satu kelab yang agak mewah. hukhuk. dan taukey campsite tu pulak cakap, cari dia kat BAR bila sampai. huks (??)

so, dengan teragak-agak kitorang masuk dalam club tu. ramai gila orang-orang tua yang vogue. pakai baju glitter2 haha. AWKWARD~~~~

macam tengah ada event.  bar masa tu sangat busy. ada dua pekerja seja di counter tu dan ramai orang tengah queue. kitorang (aku & syikin yang bertudung, Azman pulak berjanggut & bertopi HAHA) queue dengan perasaan awkward dan neves. sampailah ada satu orang pakcik ni, dia sound kitorang. dia cakap tak boleh pakai ‘hat’ dalam bangunan kecuali ada surat dari doctor.  d’uh lagilah tambah down bila dalam neves2 tu kena sound pulak. syikin cakap it’s a religion thingy. so pck tu pun senyap. nasib baekkkk Y__Y.

sebenarnya, memang culture dorang sini x bole pakai hat dalam kelas/bilik/bangunan sebab tu macam something yang ‘rude’ bagi orang Maori. masa pegi practical di sekolah pun cekgu pernah bagitau x bole pakai topi dalam kelas (sebab time tu kawan aku pakai songkok, which they think it’s some kind of hat)

jadi, bila akhirnya kitorang dapat cakap dengan pemilik bar/club/campsite tu, orang tu cakap campsite dia sebenarnya di belakang club/bar tu. ada satu bangunan lain di belakang club tu. kami pun legaaaa haha. plus, facilities dia memang terbaek. ada kitchen dan tempat mandi manda sekali di bangunan belakang tu. oh, maka persetanlah kelab orang-orang veteran itu. mereka pun minum jus & wine seja hahaha. tiada yang mabuk-mabukan pun. dan di campsite tu pun ramai orang-orang veteran jugak. hahaha. lucu pun ada jugak masa tu.

kemudian, kami pun bersiap, makan maggie dan tidur. zzZ..

sekian laporan hari ketiga. semput jugak update panjang2 ni uhuks. thanks for reading anyway =)

Monday, May 2

autumn escape: day 2

salam and good morning people! =) mesia cuti kan hari ni? ok2, xpa~ kasi can. aku suda cuti soploh hari, harus balik ke realiti. tadi baru siap test, alhamdulillah selesai satu benda. tinggal focus dengan assignment lagi dalam masa sebulan ni, sebelum winter break lagi SEBULAN! hahaha. heaven~

 

so, hari ni kita sambung cerita roadtrip aku hari ke-2. ready? jom jom.

oh, malam hari pertama tu memang aku tidur dalam keadaan takut. tidur pulak awal, dalam pukul sepuluh kot. confirmlah terbangun awal jugak. dalam beberapa kali aku terbangun. mungkin pukul 2/3 pagi. entah. hp habis battery masa tu. tak sanggup bukak mata pun, sebab takut ternampak benda-benda yang tak sepatutnya. ahahaha. BTW, kenapa kitorang tdur khemah? miskin sangat ke? YES YES memang miskin. hahaha. ni trip yang sangat budget. hehe. ala, tapi boleh jak duduk backpackers, tapi aku pun mau try something new. mau camping dlm hutan sangat takut, camping di luar hutan pun ok lah kan?

so, bangun pagi dengan perasaan indah sebab sekeliling sangat indah rupanya! XD

DSC_7316

DSC_7318siapkan breakfast. hoho. baked beans & scramble egg & roti.

dan bila pagi tu pulak, kereta tak mau start. sejuk beku mungkin? watever. i know nothing about car. tapi yang pastinya, budak laki kena tolak kereta tu beberapa kali lah jugak. hahaha. pusing2 park tu. hehe. sampailah kereta sehat.

ok, then kitorang pegi QT balik, sebab nak jalan-jalan kejap kat town. plus, nak pegi tengok balik PARAFLIGHTS, sebab semalam tutup sebab angin kuat. tapi tapi tapi, hari kedua pegi jeti pun dia tutup jugak, not available until noon. memang tak sempat lah kan. sbb kitorang pun in a rush jugak. nak pegi arrowtown, puzzling world & heading to fox glacier untuk cari tempat tinggal.

day 2k, basically, plan hari ke-2 macam dalam map tu =)

sampai arrowtown – satu pekan yang old school gila! setail tempat ni! cantek pun cantek. kiyut pun kiyut. macam pekan koboi.

DSC_7421

DSC_7517

DSC_7495

ok, aku stress. mcm mo masukkan jak semua gambar dalam ni. tengok facebook la ok? aku nda dapat describe town supaya kamu dapat feel macam aku. cumel, siyes cumel *terharu*

next, kitorang pegi Puzzling World, Wanaka. DSC_7681

bilik ni senget. pening tauk! macam mau berebah. tidak bole kita baddiri! hahahaha. (i hope most sabahan get this joke).

pastu ada banyak optical illusion punya thingy. dan ada jugak maze! i mean the real maze! kitorang sempat main jugak. lawan sapa solve dulu. nampak macam senang, tapi semput wey main sesat-sesat lagi. Y__Y

DSC_7764

the winner is *drumroll* kitorang lahhh. sebab doran g main tipu guna emergency exit! hoho. okay, no. they won. tapi menang main tipu. boo.

then, kitorang pegi balik cari tempat tidur kat Fox Glacier Holiday Park. supaya esok pagi-pagi senang nak pegi fox glacier!

oh, sebelum tu singgah kat errr tak hengat nama dia tapi salah satu lookout point masa on the way tu =) 
DSC_7854

DSC_7898

tempat tinggal kitorang kali ni sangat selesa. toilet & shower 5 bintang, kitchen and dining hall pun bhapak best. siap ada bilik tv lagi. best best. (again, skodeng fb for more pictures k?)

sampai malam sikit, terus masak-masak. dan makan~ saya suda masuk angin, sebab makan lambat dan sejuk-sejuk. hoho.

DSC_7914

lepas makan, terkulai layu. uhuks. nice ending huh? haha.

 

thanks for reading! laporan hari ke 3 datang esok insyaAllah. stay tuned. more pictures are cominggg Winking smile

 

till then, kesayangans! Red heart