Showing posts with label NZ. Show all posts
Showing posts with label NZ. Show all posts

Sunday, November 20

semalam yang classic ;)

IMG_5236IMG_5246IMG_5247IMG_5248IMG_5249IMG_5250IMG_5254

Lake Pukaki, Twizel
Nov 19, 2011

Wednesday, November 9

queenstown: betul-betul girls day out

hellowww! hehe ini entry yang suda bangas. sikit lagi mau basi kalau orang sabah bilang. tapi sukur la nak, masih sempat jugak aku mengupdate. haha harus update sebab seronok untuk diingati Red heart
immediately lepas exam kami hari tu, 29 oct, keesokan harinya yakni ahad, aku dan girlfriends pegi queenstown untuk beli souvenir dan jalan-jalan lah sekali. kenapa mesti pegi queenstown? sebab queenstown memang tempat beli souvenir. oh dan tujuan sampingan pegi queenstown ni adalah untuk makan-makan jugak. QT ada fish & chips yang paling puas hati makan. paling menang! so, kami semua pegi QT pegi balik hari tu jugak sebab keesokan harinya kami ada practicum yokkkk! 
move your cursor onto the photos to read the caption :)
soul sisters! :)
otw pegi QT tu kitorang singgah di Cromwell. cromwell ada satu fruit stall yang jual ice cream paling the bestest. real fruit ice cream. dia blend sekali buah-buah dengan icecream. oh, musti singgah sini kalau pegi QT!
jone's fruit stallyummyliciousehee!my daughter! haha
lepas tu, singgah kat kawarau bungy jgk dan kebetulan ada sorang korean ni tengah mau terjun. yang bestnya, dia nda terjun-terjun sampai kena marah dengan orang tu. menangis dia ketakutan. huahuahua lawak oi!!
kawarau bridge
ok, ketawakan orang dengan kejam, tapi diri sendiri pun ketaq lutut tengok dari atas tu =_=”
selekehgila =_="
aku beli bungy sheep sebab dia comel. teda rezeki lagi mau buat bungy wuwuwu Y_Y
lebih kurang pukul 2.30pm, kitorang pun sampai QT. then bila sampai QT semua orang makan dulu laju-laju dan pegi cari souvenir!!
one of my fav places in new zealand
lunch at sanggam
yak ampun sumpah bingung mau beli souvenir ni. forever macam ni. aku dah buat list pun nak beli apa, untuk siapa, berapa dan bla3.. tapi bila masuk kedai, hilang arah nda tau mau start yang mana dulu. dengan jersey all blacks yang berlambak tapi MAHAL dan teda duit ah ah ah. pastu dengan melawan nafsu lagi mau beli untuk diri sendiri bahahaha. sumpah pening.ha! souvenirs sapa tu tu tu tuyitu dia! ahaksserius penat gila masa ni. menyesal aku pakai wedges =_="some of us. muka penat haha!
lepas da beli semua, kami jalan-jalan kejap ambil gambar, dan balik around 6.. sampai rumah pukul 11 dan penat gilagilagila. haha tu belum drive tu, kalau driver entah penat macam manalah agaknya. balik tu terus pengsan dan esoknya bersedia untuk pegi sekolah! aiyakkkk. sapa suruh cari penyakit. hehe
patagonia: girlfriends love the icecream and hot choc here
anddddd, yeah. basically that’s it! beronok-ronok tauk :)


more entries are comingggg! haha. pukal nih =_=” thanks for reading sweeties :)

Friday, July 22

Southland Campus, University of Otago.

*this is an auto-published post.

 

we’re having an academic trip to southland campus, in Invercargill.

it’s NZ southernmost region! will be back on saturday with tonnes of stories, people. have a great weekend XD

Saturday, July 9

rinduuuu!

apa kabar semuaaaa! yak awlohhh rindunya. sudah 9hb Julai tapi ini baru entry kedua. hancus betul. huwaaargh! anyways, aku baru balik dari bercuti ni. cuti-cuti awesome hoyeah!

seperti yang suda di update hari tu, BERSATU GAMES 2011 berlangsung selama 5 hari di university aku. setiap pagi kena keluar rumah seawal 7.30 pagi. hey. itu luar biasa tauk. sebab sekarang winter. jadi siang lambat dan subuh pun belum habis. gelap woi. langit masih berbintang lagi. uwa. terderanya. tu belum ambil kira suhu yang dingin membeku tu. adoih.

gambar adalah sangat sangat sangat kurang. sebab semua orang busy mau urus semua benda. tiadalah masa mau bergambar dan bersuka ria. suara pulak setiap hari semakin serak. masuk hari kelima, tekak aku sakit gila baby.

ehem. pasal handball dan netball, alhamdulillah dua-dua games aku dapat medal. sangat sakai perasaan itu okeh. SAKAIIIII! mula-mula tu macam kureng jgklah feeling tu. tapi lepas attend closing dinner malam tu, dan dapat medal, terus macam oh shooooottttt! aku dapat gold medal! aku dapat! aku nda pernah dapat medal! hahahaha.

balik dari closing dinner terus pengsan. keesokan paginya kena pegi Queenstown. pukul 8am bas gerak. nah. barang belum pack. kaki masih sakit. tekak sangat gatal. nais!

sampai QT lebih kurang pukul 3ptg. terus cek in kat Pinewood Motel dan pegi town untuk cari makan. lepas makan balik pengsan. dan rupanya aku demam. sedih ouh. first time aku sakit sepanjang aku di new zealand ni. malam tu jugak macam dapat aura, mak aku call. sobsob.

aku demam sepanjang malam tu di QT yang sejuk dan tiada duvet. (oh, betul2 menguji!). selimut motel memanglah nipis kan. aih, sabar jak lah. pastu lagi menyedihkan bila aku nda dapat join dorang yang lain pegi Coronet Peak untuk ski.

…and i missed the heavy snow. Y__Y

xpa. apa boleh buat. itu ujian namanya~

di bilik, aku punya hp abis battery, dan aku x sedar pukul berapa. tapi yang pastu aku bosan gila tunggu semua orang balik. oh sila imagine, i was stuck alone in the room with fever and flu, got no company nor any kind of entertainment. pehhh. naik lemas. badan lagi lembek2.

around 5 dorang kawan-kawan datang bilik aku baru ada semangat sikit. dan aku mensibukkan diri supaya tidak melembek. malam tu kitorang ada BBQ dan games sikit. sebabkan aku tidak malayan virus demam itu, aku jadi bertenaga sikit ngeh3. and i ended up sleeping at 4am! ha-ha-ha. x sedar diri sakit, main cards sampai pagi.

eh banyak lagi mau diceritaiin tapi nantilah pulak.. pendek kata~~ haha. winter trip kali ni sangat best dan happening sebab berjalan ramai-ramai dengan kawan-kawan secohort (hampir 50 orang). awesome friendship. sedar x sedar sudah masuk 4 tahun berkawan. whoa whoa. seronot!

268805_10150250512309490_570924489_7196669_7351993_n

with my beautiful girlfriends at Lake Wakatipu, Queenstown. July 8, 2011

 

 

 

dan. BERSATU GAMES pun best. mengeratkan ukhuwah orang cakap. ecewah. haha. bai

Tuesday, June 21

gawai & kaamatan celebration. nduk lambat~

tapi ga papa koq, yang penting meriah haha.

sabtu lepas kami celebrate gawai & kaamatan. kenapa sibuk-sibuk mau celeb perayaan ni di sini? sebab kami kan dari IPG batu lintang, kuching. jadi mungkin mau mengekalkan kemeriahan dan aura sarawak tu. tahun lepas pun sambut jugak. hehe.

dua perayaan menuai ni kami celebrate lambat sikit (sepatutnya 31 may & 1 jun kan?) sebab junior ada exam semester ni. so kena tunggu dorang habis lah dulu baru bole happy2 kan? kami tiada exam. sebab itulah cuti kami panjang sampai 5 minggu. jyehhh :P

oh, event kali ni usaha sama junior (cohort 2) dan batch kami sendiri (kami cohort 1). sepatutnya adalah dalam 57 setiap cohort, tapi kali ni nda ramai orang, sebab kan musim cuti, ramai seja yang berjalan pegi bercuti.

keja masak memasak start dari hari jumaat pagi sampai malam. activity merewang tu berpusat di food tech. masak sate + kuah kacang, ayam pansuh (sarawak punya), nasi, kuih seri muka, puteri mandi, dengan rojak buah. semuanya sedap-sedap-sedap.

menarik jugak sebab lama nda bkumpul-kumpul buat keja ramai-ramai sambil nyanyi-nyanyi sambil kacau orang sambil gossip-gossip sambil ketawa-ketawa.

ni sebelah malam hari jumaat, upacara mencucuk sate. semua orang rajin-rajin aku keja kacau orang dan suka hati pegi makan. x berhati tapi berperut!!

tapi sabtu pagi aku rajin siiiiiiiiikit. haha. sikit seja. ehem ehem. tapi datang lambat sebab tengok maharaja lawak dulu (sorry! tehee).. sepah bongok. haaa haaa haaa semputtt~~ haha bongok.

lepas tu balik rumah bsiap-siap-siap sebab event start pukul 12.

ok lepas bsiap, pegi tengok nasi ikut dorang diba & wani.. eee macik-macik betul bila tengok dari belakang.

ngeh. itu dia, pose dari dapur.

antara persembahan pada hari kejadian. eh, dorang ada nyanyi lagu rakyat jugak. lagu sabah sarawak lah. sedap tauk. terus meremang jugelah bulu norma saya. feel doh! terus rasa mau balik sabah. huuuu. serius tak tipu. kalau duduk jauh-jauh cenggini memang semangat patriotik menggelegak semacam. sikit-sikit mau touching. haih~

mestilah jugak ada sesi makan sambil berkepohan. itulah yang buat event seronok. ngeh.

dan lepas tu, bila da siap bergambar-gambar, kena turun kitchen balik sebab kena hadir sesi kemas-mengemas pulak.

okay. itu sejalah laporan ringkas dr beta.

 

 

oleh sebab saya suka gila dengan baju merah ni (baju raya tahun lepas pun padahalnye), saya mau kasi tengok gambar lagi lah! haha

DSC_0004

eceh. pose tangan patah? haha. till then. thanks for readin.

 

 

p/: oh, gambar curik dari cam azman. kawan-kawan, sapa nak bole mintak dari aku nnti ok? :)

Tuesday, June 14

nah, saya update! tehee

gemoning semua!

oklah. oklah. sorrylah nda update beberapa hari ni. mesti kecewakan? yalah, mau stalk si riby tapi dia teda up entry baru pun. alah, saya faham juge tu perasaannya. sebab saya tiap hari stalk wall sorang mamat hot nih, tapi selalu kecewa sebab facebook dia memang nda bergerak pun. paling-paling, ‘mamat hot is now friends with nora elena and 4 other friends’ pffft. tak seronoknya untuk di stalk. meskipun begitu, hari-hari juge saya cek wall dia haha. obsess ka apa? bagi pelem baru tau.

erm. tiada jugak yang mau diceritakan bah. tengah cuti sekarang ni. sebulan. dan sepanjang cuti ni, organizer aku kosong. tiada apa yang penting untuk bulan ni. hanya menghabiskan masa dengan diri sendiri. ok, macam mana tu.

eh, tapi ada jugaklah misi dan visi. yakni, merajinkan diri ke UNIPOL (gym & recreation centre). hajat di hati mahu pegi setiap hari. alhamdulillah setakat ni rajin-rajin belaka. ke unipol bukan workout pun. heeee. main badminton banyak-banyak seja. setiap jumaat pulak main handball. oh seronoklah jugak. terisilah jugak masa yang betul-betul lapang nih.

lagi cerita pasal beta? sejak kebelakangan ni, jarang melekat di rumah sebab pegi merayau-rayau ke rumah orang. bangun lambat, mandi & keluar. lepastu balik rumah, bsiap pegi unipol. eh, tiba-tiba malam sudah.. begitulah selalunya. jarang jugak on laptop. online via mobile semata-mata. ok, pasal phone ni aku sedang dalam stage obses melampau. aihhh. susahlah macam ni. kena ada iphone jgk macam ni hahaha.

nda sabar mau tunggu julailah macam ni. sebab 1-5 julai ada Bersatu Games. games untuk malaysian. intervarsity. dan uni saya jadi host. jyeahhh. lepastu kami ramai-ramai pegi QT untuk ski.  sakkainya perasaan ini. lagi satu, nda sabar mau julai sebab lepas tu hadir ogos, september dan oktober!

next entrylah saya cerita kenapa excited mau tunggu october! okeh? bai. kiss kiss.

 

hamba tinggalkan kalian dengan gambar Otago Peninsula yang hamba singgahi barang dua hari lepas. (move cursor pegi gambar untuk baca caption)

sumpah gambar ni bukan poskad! 259444_10150219664383739_636088738_7108227_7412276_osyomel bukannn?

*semua gambar adalah hak milik abang ameng*

 

 

 

awan, jika dapat dicapai, maka saktilah hamba.

-mau baca sequel laksamana sunan, ramlee awang murshid-

Tuesday, May 17

autumn escape: day 5! haha

first of all, sorry for the delay! eceh eceh. macam ada seja orang perasan day 5 autumn escape ku tiada.

jaddey begini ceritanya… hari ke 5, iaitu hari terakhir, kami pusing-pusing di sekitar christchurch seja dan kemudian balik ke dunedin via oamaru. perjalanan balik lebih kurang 6 jam jugak :)

jnn.

so, destinasi pertama hari tu ialah riccarton mall (kot!). masa sampai situ rasa macam balik mesia sebab shopping mall dia macam best, eh mcm mesia lah yang pentingnya. FYI, shopping mall sini tak semeriah di mesia. kecil-kecil belaka hahaha. boo nz :P lepas lunch singgah dress mart tapi i bought nothing sebab i miskin. oh, tedah~

christchurch was once one of my fav places. the very first time i went to chch (last winter), i fell in love with that beautiful  place immediately. shopping souvenir sangat terbaek di sana, sangat murah, tempat lawa, tempat shopping pun banyak. makan pun banyak halal. seronok.

tapi sekarang bila sampai chch, sangat menyedihkan. hurm, lepas earthquake hari tu, banyak bangunan runtuh =(
pastu nda boleh masuk kawasan town, semua tutup. SEMUA! nda da sorang pun boleh masuk. kesian dorang kan, mesti ada yang homeless, jobless, town tu besar gila kot. kalau tutup macam mana orang mau keja? sedih sikit masa pusing-pusing hari tu.

DSC_8615

DSC_8638DSC_8640DSC_8643DSC_8646DSC_8647DSC_8649

those are the photos yang i sempat captured dari dalam kereta. sedih tak sedih tak? sedih kannnn Y_Y

ok. hari tu jugak aku ajak dorang pegi University of Canterbury. saja mau pegi. selama pegi chch nda pernah lagi aku sampai uni ni. eheks. mau ambil gambar di batu belah batu bertangkup seja pun. lagipun ini bakal university ipar aku (wahahah bf adik saia). jadi semangatlah mau mengumpau sama iyan, saya suda sampai uni itu. eheks.

DSC_8586

DSC_8602

DSC_8598

then, kitorang pegi beach juge. entah beach apa tu. sebab kami pun bosan jugak, nda tau mau buat apa di chch tu. bah, mari ke beach pulak. tehee!!

DSC_8663

DSC_8678DSC_8701

si gemok.

errr. dan kami pun balik ke dunedin yang sejuk membeku. disambut dengan 4’c! tapi sejuk macam mana pun, dunedin tetap terchenta. wakaka tiba-tiba ku mempoyo. byelah!

 

ok. pengembaraan tamat. terima kasih kerana memilih penerbangan ini :P

 

ini entry melawat chch tahun lepas